måndag 26 oktober 2015

Dagen jag bytte min pappa mot två guldfiskar

Författare: Niel Gaiman
Illustratör: Dave McKean

När Nathan kommer hem till berättaren i den här boken med sina två nya guldfiskar blir huvudpersonen och jag berättaren, väldigt sugen på ett byta. Han erbjuder Nathan allt möjligt men Nathan är nödbedd. Till sist erbjuder berättaren sin pappa. Han är visserligen bara en och guldfiskarna är två, men pappan är större, så Nathan går med på det. Pappa läser tidningen så han märker just ingenting. Men sen kommer mamma hem. Och hon bestämmer att pappa ska bytas tillbaka, illa kvickt. Alltså går huvudperson iväg, men lillasyster i släptåg, hem till Nathan. Problemet är bara att Nathan tyckte att pappan var ganska tråkig och han har redan bytt bort honom mot en elgitarr med Vashti. Så färden går vidare till Vashti som tyvärr bytt vidare pappan mot en gorillamask. Berättaren och hans syster får gå långt den dagen.

Av upphovsmännen har tidigare kommit ut med Mitt vilda hår och Vargarna i väggen på svenska. Vad gäller Gaiman verkar halvt funktionsodugliga pappor vara något han åter kommer till (jämför med Splods öga  från i våras) men om man bortser från att det är ett tjatigt sätt att skildra män på så tycker jag att det är en jättefin bilderbok för lite äldre barn. Bilderna som är något dova men i varma färger övergår på sina ställen nästan i serierutor och texten är i handtextad stil och ibland i pratbubblor.

Epix, bilderbok.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar